Nu börjar jag verkligen sakna monstren...

... men det är så skönt att veta att de har det så bra hos de bästa svärföräldrarna och bästaste dagmatten och hussen! :)

Mangosteen

Har upptäckt en till ny väldigt god frukt, svårt att förklara hur den smakar men lite syrligt och sött, supergod!

Strandliv

Idag var vi ut till ön som jag skrev om igår och snorklade, jag tyckte det var för mycket vågor men martin snorklade och det var den häftigaste snorklingen han någonsin gjort. Flera hundra fiskar i alla dess färger och former, synd att jag var sån fegis :). Efter snorkling och när kollat av ön lite bad vi båtsnubben köra oss till en öde strand, så där var vi och badade HELT själva, det var en upplevelse. Kom två par och gick förbi oss en gång som hade paddlat kanot till stranden annars var det öde, så nice!

När vi kommit till fastlandet igen körde chauffören oss till ett ställe där de bevarar korallrev och sea turtles. De hade 600 ägg som väntade på kläckning och några sköldpaddor. När sköldpaddorna blir 3-4 månader skickas de ut till havet.
Atmosfären på den stranden var helt underbar fast det låg några hotell där, inte en enda försäljare i sikte och sanden var havla vit och halva svart så i mitten blandades det till en melerad grå/vit färg.

Allt är super förutom att jag fått öroninflamation eller nåt sånt så vi var på apoteket i em och köpte någon supermedecin som det stod bara fick lämnas ut mot recept, men vi fick köpa den ändå :).

Balinesisk massage

Jag och Martin har precis kommit tillbaka till rummet efter en timmes balinesisk massage, så nu är man helt avslappnad.
Vi ska kvickna till och sedan åka ner till havet för att äta grillade tigerräkor *mums*.

Rundturen igår runt norra Bali var fantastisk, vi åkte till ett ställe uppe i bergen och tittade på vilda apor, var nere vid flera sjöar och en hade ett tempel i sjön, kollat på hindu och buddist tempel, varit vid heta källor där det kommer vatten ifrån berget som värms upp av vulkanen, varit i lokala byar och sett otroliga utsikter uppe på höga berg.
Det var lite mulet väder igår så det var en perfekt rundtursdag.

Imorgon ska vi åka till Menjangan Island som ligger på västra sidan, där ska det vara kritvita stränder och ett utav de bästa snorklingsställena. Så då blir det sol, bad och snorkling på dagen och på eftermiddagen åker vi för att spana in sea turtles som också finns på västra sidan av ön.

Boskapsdjur på bilflaket :/

Balimasker och hindusymboler

Privat chaufför

Idag har vi haft soligt och fint hela dagen :).

Har hittat en kille som kör oss vart vi vill hela dagen imorgon, så vi ska åka och titta på ett tempel, naturliga hot springs, vattenfall och lite sådär. Har försökt få tag i de jättestora passionsfrukterna som är stora som tennisbollar flera dagar men ingen säljer dem, nu har vi fått höra att man köper dem uppe i bergen någonstans så eventuellt åker vi dit också imorgon.
Kan ni tänka er att vi betalar honom 250:- och då är det inklusive bensin och allt i en ac bil en hel dag, galet!

Har också fått tips om Gili Islands att det är ett riktigt paradis, men vi har inte bestämt oss om vi tar en tur dit eller håller oss på Bali, finns mycket att se här också.

Internetlost och delfintur

Alltsa igarkvall var det helt sjukt askvader som slog ut internet och det regnade tillslut in i var bungalow! Blixtarna blev lila och det smallde sprecis ovanfor oss. Hotellpersonalen kom och hjalpte oss moblera om lite sa att vi kunde ga och lagga oss... en av killarna sag lite nervos ut nar han skulle dra ut en lampkontakt som lag i vattnet, sag nojd ut nar han fick ut den, torkade av den och satte glatt tillbaka den i uttaget. Galning!! :/ . vi drog sa klart ut den igen nar han gatt...

Sitter pa ett intenetcafe nu och skriver eftersom internet ar nere dar vi bor. Var ute pa en fantastisk delfintur imorse och sag aven valar av nagat slag, de var sa maktigt att se! Men samtidigt maste jag anda saga att turen pa khanom dar vi motte delfiner med kajaker var en helt annan upplevelse som jag tycker battre om.

Uppdaterar med bilder nar vi har internet igen...

Runt i kring

Från vår uteplats

Bilder från runt i kring

Imorgon ska vi upp kl 05:00 för att möta delfinerna i gryningen, det ska bli häftigt! Tidigare har vi sett delfiner men då var de rosa och mindre än de vi ska se imorgon, bilder kommer!

Uninvited Housegest

Igårkväll när vi låg och läste i bara svagt ljus hör vi hur det rasslar till någonstans i rummet, vi kom fram till att det måste vara nåt djur utanför bara... några minuter senare rasslar det förbi något bakom våra huvuden och jag FLYGER upp ur sängen och skriker till. Martin blir så rädd att han blir arg på mig och ropar  - VA HÅLLER DU PÅ MED!! Han blev också rädd för rasslet men mest rädd när jag skrek :D (Kom ju bara naturligt lixom).

Efter mycket om och men kom vi fram till att vi måste hitta monstret som hade kommit in bakom hyllan som finns bakom sängen, till sist fick vi fram den och martin lyckades ta ut den, det var en gräshoppa sizen större än man är van vid. Vingarna måste ha rasslat när den stötte mot väggen... inte någon sovkompis man gärna delar sängen med hur som helst!

Nu är klockan halv sju på kvällen här och regnet började precis ösa ner, åskan håller sig än så länge på avstånd men den är mer än gärna välkommen. Älskar åskväder! Enda kruxet är att vi hade beställt en taxi som ska ta oss ner till det lilla samhället för middag, men som det ser ut nu så lutar det åt roomservice (Men det är ju mysigt de me!! Panoramafönster över djungeln, havet, ösregnet, mysbelysnng och order in :))

Lite från idag

Lunchen idag

Inte lika genomskinliga längre

Nu har det varit ganska lungt på åsk och regnfronter på nätterna och idag har vi klarblå himmel.

Vi har besökt en stoor marknad som ligger en halvtimmes bilkörning från oss, när taxichauffören släppte av oss var vi helt vilsna och såg inte en marknad så långt ögat kunde nå, bara husväggar och småaffärer. När han såg hur förvirrade vi var visade han oss in i en liten liten gång bakom en affär och där öppnade sig en helt egen "gömd" värld.
Det var marknadsstånd överallt, färska frukter, kryddor, prylar, kläder, väskor, höns, ägg allt möljigt och trångt trångt fullt med folk men inga turister. Ingen pratade engelska, men vi lyckades löpa lite frukt, sandaler till martin och pressade aluminiumgrejer. Tur att man varit runt lite och fattar det där med prutning, 70% kan man lätt få ner priset, men man blir nog lurad hur som helst ;).

Saker som vi köpt

Balineserna har en intressant kultur här med hinduistisk religion som är influerad av bl.a buddismen, lokal tror och lokala gudar, kinesiska drakar, handtrummor, dans och masker (som den uppe till höger på bilden). De pratar mycket om karma och verkar leva därefter. Endel har målade tecken i pannan och andra har lång lillfinger nagel som vi sett mkt i Thailand (kanske är det något från buddismen?)

En del av de goda frukterna vi får till frukost

Utsikt från frukostterassen (längst bort ser man havet)

På den här norra sidan av ön ska det finnas mycket delfiner och inte så mycket hajar sägs det jämfört med södra sidan där alla galna australiensare håller till ;).
Vi ska åka ut med en guide här om någon dag i gryningen och titta på delfinerna, men idag är det bara sol, bad och fruitshakes som står på schemat.

Blixt & Dunder i Bali

Igårkväll och natt upplevde vi ett av de häftigaste regn och åskvädren vi varit med om, det var så spännande att vi inte kunde sova och sedan försov oss till frukosten så hotellet ringde och väckte oss :).

Bali är helt underbart so far, åkte ner till den lokala byn idag och strosade omkring lite, stranden var annorlunda med svart/grå lavasand.
Det är väldigt laid back atmosfär här och de vi har träffat är framåt och trevliga. Är inte mycket turister alls just på den här sidan av ön plus att det är slutet på regnperioden, men det passar oss perfekt!

Äter massor av exotiska frukter, roligt att de har lite annan "standardfrukt" här än vad vi är vana med från Thailand. Varje dag får vi guava, mango, jätte stora passionsfrukter med grönt innehåll, sen en frukt som man brukar kalla för love fruit (kommer inte ihåg vad den heter på svenska).

En helt ny frukt som jag inte visste fanns som är vanlig här är snake fruit.

Känns som att stället vi bor på ligger mitt i djungeln, vilket det kanske gör också... ;)
Det är bergigt och daligt runt omkring oss och vi bort nästan högst upp på ett berg med utsikt över en dal och havet.

Amsterdam och nu Singapore

Har precis mellanlandat i Singapore fran Amsterdam och vantar pa flyget till Bali som gar om en timme. M blev overlycklig eftersom det fanns Internet! :)

Vi kommer fram till Bali ca 12:00 svensk tid och 20:00 bali tid skulle jag tro... blir perfekt att ga ut pa en restaurang innan man sover och kommer in i dagsrytmen.

Nu ska vi se om det finns nagon chailatte eller liknande i vantan pa flyget.

Kan inte vänta

Känns som att jag inte kan vänta längre på att få åka till Bali...har fått nog av förkylning och fastkörda bilar i snökaoset så jag längtar!!!

Det ska tydligen finnas mycket delfiner dit vi ska så det hoppas jag att vi får se.

Shabby chic och lite annat

Kan tipsa er om den bästa inredningstidiningen om ni gillar shabby chic och lite sån stil. Har tänkt att jag ska inreda köket lite så, blev inspirerad av Maria när jag var i Sundsvall eftersom hon hade så fint hemma med mycket shabby chic bl.a. :)

MIN nya filt som någon lagt beslag på...

Men han kommer undan med det bara för att han är så sööt! :)

Brickbordet in place

Idag blev det lite shopping

Haft en lugn morgon med en härlig morgonpromenad och sedan lite shopping och mexikansk lunch på stan, de va nice! Sedan har vi myst lite med barnen och snart bär det av till Marias bästaste syster för att laga mat tillsammans och umgås :).

Hittade ett så superfint bord som jag bara var tvungen att köpa, ringde såklart och rådfrågade m men som alltid så blir det som jag vill när det gäller inredningen ;).

Bordet ser ut som det till höger på bilden

Skotertur

Kom till Maria i Sundsvall igårkväll och idag har vi varit på en underbar skotertur upp på nåt berg. Saknar att bara kunna åka ut med skotern en förmiddag och grilla lite och bara vara, tur man har kompisar som kan fixa :).
Sigge var väldigt nervös de första fem minuterna när han åkte med men sen slappnade han av och tyckte de va mysigt att sitta inbäddad i filten när vinden ven förbi oss.

Maria är barnledig ikväll så då tänkte vi lyxa till oss med vin och god mat!
Gästrummet som jag bor i är en gillestuga på typ 40 kvadrat med fåtöljer, dator, stor säng och öppen spis. Lyxigt för mig och lilla Siggebusaren! :)
Det är ett superfint hus de har köpt lite utanför stan i Sundsvall, endel att renovera men som alltid med hus...

Playful and Artproject Playful by TaZ

Måste bara tipsa er om Playful som släpper sitt debutalbum på konsert i Stockholm 29 mars.
Kolla in deras hemsida http://www.goplayful.com/

På Facebook har de även lagt ut previews på deras låtar.

Eftersom an av killarna är vår granne är det extra spännande och vi ska gå på deras konsert i mars! :)
Dessutom har de ett samarbete med min syster som ska tolka deras låtar i tavlor, ska bli väldigt spännande, lägger ut mer info och länkar om det senare.

Info om Playful

Svensk duo som börjat sin musikaliska resa utomlands. Efter att ha brutit upp sina respektive reklamkarriärer rör sig Johnnie Mellström och Minimum i ett gränsland som varandras musikaliska ytterligheter -­ med en gemensam ambition att färga gråzonen där emellan.

Musiken från Playful för tankarna till bland annat Depeche Mode, U2 och Coldplay. Playful har nyligen samarbetat med legenderna Grandmaster Flash & The Furious 5 från New York – på både skiva och turnéspelning på klassiska The Arches i UK. De har också släppt singeln ’Soul’ och gjort ett avskalat, intimt och akustiskt uppträdande på Living Room By Narrow och Clarion Sign i Stockholm.

I samband med att de släpper sitt debutalbum gör de nu också sitt första stora framträdande på svensk mark med en konsert på Kägelbanan, tillsammans med några av Sveriges tajtaste musiker.